‘Hoe meer verkopen online?’
Als ondernemer denk je vast vaak na over hoe je online meer kan verkopen. En dan vooral over hoe je jouw website kan verbeteren zodat die jou ook daadwerkelijk iets oplevert…
Misschien merk je namelijk dat er wel mensen op je website belanden 🌐
Alleen kopen ze niks 😔
Dan is het tijd voor actie! 🌱 📈
Je kan namelijk al met enkele kleine ingrepen je website verbeteren, zodat die de aandacht van mensen vasthoudt én hen overtuigt om bij jou iets te kopen.
Klaar voor mijn 3 belangrijkste tips voor een klantvriendelijke website?
Tip 1: Een duidelijke website
Laten we even beginnen bij het begin 💡
Een potentiële klant is op zoek naar een bedrijf of webshop. Dus hij begint zijn zoektocht op het wereldwijde web en geeft in de zoekmachine in wat hij precies nodig heeft.
Daar tovert Google alle relevante resultaten tevoorschijn, waaronder ook jouw website (want jij hebt als ondernemer ingezet op SEO, slim!) 💻
De klant laat zijn oog over jouw webpagina’s dwalen en… ❌ haakt af omdat het zó moeilijk is om meteen een duidelijk antwoord te vinden.
Wie heeft er tegenwoordig nog de tijd en het geduld om een hele website te zitten onderspitten om te weten te komen of deze eventueel aanbiedt wat ze zoeken? De klant denkt direct: ‘Beter terug naar Google gaan en een andere website aanklikken.’
Ontzettend jammer, toch? Want zo loop je als ondernemer een hoop inkomsten mis.
Een duidelijke website is dus onmisbaar om klanten meteen de juiste informatie te helpen vinden.
Denk hierbij aan:
- een beknopt en duidelijk menu bovenaan je website
- een mooie lay-out met voldoende witruimtes
- een makkelijk leesbaar lettertype
Alles om mensen makkelijk de informatie te laten vinden die ze zoeken.
Tip 2: Teksten die er toe doen
Natuurlijk kan je je hele website vol wollige teksten zetten 🐑
Alleen… het maakt het zoveel moeilijker om klanten te overtuigen. Vage omschrijvingen of onduidelijk vakjargon zorgen ervoor dat veel mensen vroegtijdig afhaken.
Eigenlijk willen mensen in één oogopslag 👁️ zien of JIJ ze kan helpen. Zijn ze aan het juiste webadres of surfen ze best nog een beetje verder?
Zorg dat jouw website een antwoord biedt op volgende vragen:
- Wat bied jij aan?
- Waarmee kan jij hen helpen?
En plaats dat soort informatie duidelijk zichtbaar bovenaan op je website.
De sleutel tot succes is ook hier: eenvoud ✨
Geen overdaad aan teksten waarin iedereen tijdens het surfen verdrinkt 🌊 Wel duidelijke teksten die to-the-point zijn en de stijl van JOUW bedrijf weerspiegelen. Dat kan zakelijk, speels, vrolijk, diplomatisch, uitdagend of zelfs grappig zijn. Het belangrijkste is dat de woorden klinken zoals JOU. Ze moeten weerspiegelen waar jouw bedrijf nu eigenlijk precies voor staat. Zo blijf je als ondernemer authentiek en kan je jezelf van je concurrenten onderscheiden.
PS Liever niet zelf achter het toetsenbord moeten kruipen? Je kan in één muisklik een freelance copywriter inschakelen 😉 Want ook dat kan eenvoudig.
Tip 3: Weg met afleidingen
Natuurlijk kan het interessant zijn om ergens je sociale media te vermelden, of zelfs om een duidelijke pop-up tevoorschijn te toveren, maar zoals bij alles geldt…
Overdaad schaadt 🤯
Denk dus goed na waar en waarom je iets aan je website toevoegt.
Het laatste wat je wilt, is een schreeuwerige website waar jouw klanten door de bomen het bos niet meer zien 🌳
Geef de content op je website daarom een doel.
Plaats éérst een tekstje waarmee je mensen kan helpen, en laat daar dan een oranje button met een linkje naar jouw webshop of contactpagina op volgen.
Heb je jouw klanten warm gemaakt voor een bepaald e-book? Fijn, dan kan nu die pop-up tevoorschijn komen die ze naar de betaalpagina leidt.
Zet nooit alles zomaar kriskras door elkaar.
Een website is als een pad waarbij je klanten behulpzaam bij de hand neemt. Waarbij je subtiel zegt ‘ik weet waarom je hier bent, volg mij maar, dan kom je vanzelf bij het product of de dienst terecht waarnaar je zoekt’.
Eenvoud dus.
Maar wel steeds doordacht 💡
Zo levert jouw website je ook daadwerkelijk geld op!
*******************************************
Heb je nog een vraag? Stel ze mij gerust.
Of schakel mij meteen in als freelance copywriter om jouw website klantvriendelijk te maken.